Als een motor zo lang stil staat zou ik allereerst de carburateur eraf halen en nakijken of die van binnen nog goed is, benzine in de tank vervangen(Geen Euro 95!)
*Tip* als je een vrij nieuwe rubberpakking hebt en deze past niet meer door de E10 kun je deze met dreft en lauwwater schoonmaken en afspoelen met koud water waardoor deze zijn oorspronkelijke vorm weer terugkrijgt.
Motorfiets opstarten na lange stilstand bv meer dan 1 jaar
Voor we ook maar 1 poging doen om te starten lees eerst dit:
1e stap is de brandstof check, als de tank van binnen nog goed is zonder roest en de geur duidelijk van schone benzine aanwezig is zou je die nog kunnen gebruiken of bij twijfel vervangen door verse Euro 98 benzine.
2e stap is de carburateur nakijken, je kunt eerst een simpele stap doen om de carburateur af te tappen(zie afbeelding) om te zien of dor nog schone benzine uit komt lopen uit het aftapslangetje of kleine pijpje onder de carburateur.
Als daar daadwerkelijk schone goed ruikende benzine uitkomt zou je de carburateur(s) verder kunnen aftappen en weer kunnen laten vollopen.
Bij twijfel kun je toch het bestel de carburateur los halen en de vlotterbak open halen, het is meer werk dan kosten en wij hebben voor vrijwel elke motorfiets carburateur wel een pakking of revisie setje op voorraad.
Ook de slangen kunnen uitgedroogd zijn of aangetast zijn door oude benzine op E10 muk, vervang deze ook, kosten zijn het niet, klik op de foto hieronder om naar het benzineslangen assortiment te gaan.
3e stap is Olie en oliefilter Checken/vervangen, wij hanteren altijd een gouden regel: 1x per jaar ongeacht KM stand of met semi synthetic olie elke 10000km of met minerale olie elke 5000km. In geval van lange stilstand zou ik het filter en de olie sowieso vervangen
LET OP: Mineraal en synthetic kunnen en mogen niet gemengd worden dus bij twijfel altijd alles olie eruit en nieuw oliefilter, ik spoel zelfs even met verse benzine na. Dit doe je door de bougies eruit te halen wat benzine in het motorblok en even met startmotor of kickstart een paar keer kort rond torsen.
4e stap is bougies eruit wat wd40/kruipolie in de cilinder(s) spuiten en nachtje laten staan en dan zonder bougies checken of er compressie is, dit kun je simpel doen als je indien mogelijk je vinger op het bougiegat kunt drukken of met een compressietester:
Is er geen compressie of heel weinig dan zou ik eerst een aantal keren de cilinder inspuiten met zoveel mogelijk WD40 of soortgelijke kruipolie en steeds weer een dag laten intrekken, met geluk zouden het de zuigerveren kunnen zijn die dan weer los komen of je hebt echt pech en dan maar eens nadenken hoeveel tijd en/of geld je daarin wilt steken of de motor dan maar door ons late afvoeren en vrijwaren.
5e stap We gaan de kabels controleren en als die heel zijn gewoon wat motorolie erin laten lopen, dit kun je simpel doen doormiddel van een plastic zakje om het begin van de losgehaalde kabel toe doen en dan met gewone motorolie deze een nachtje te laten vollopen zie fotos:
6e stap We gaan starten(als alles weer op zijn plaats zit) gebruik hierbij een starthulp en gebruik nooit een nieuwe accu om een motor die niet meteen wil aanslaan te starten want dat verkort de levensduur van de accu behoorlijk