Roukama Technische Tips

Technische Tips.
Wij bij Roukama Motorparts vinden het altijd leuk om onze klanten met woord en daad bij te staan. Wij hebben geen belang bij het moeilijk lopen doen met het verschaffen van technische info.



Wij hadden zelf ook een werkplaats waar wij voorheen ook kleine reparaties uitvoerden maar zijn net zo blij met onze klanten die zelf hun onderhoud en reparaties doen.
Helaas hebben wij net zoals zoveel bedrijven handen tekort en dus geen tijd om telefonisch tekst en uitleg te geven dus hopelijk kunnen wij via deze weg toch een beetje hulp bieden.

Banden
Hoe bepaal je nu dat je voorband aan vervanging toe is? Dit bepaal je zelf, je zal op straatjes met keien het gevoel krijgen dat je motor begint te zoeken, je zal ook tijdens het rijden op de snelweg de witte strepen meer gaan voelen tijdens het eroverheen rijden. 

Dus profiel diepte wil dus lang niet altijd zeggen dat de band nog lang meegaat. Let ook even op droogte scheurtjes die vaak zichtbaar zijn aan de zijkant van de band. Bij de achterband is de slijtage makkelijk te herkennen, bij deze geld eigenlijk meer het profiel.
Banden Keuze
De keuze van de nieuwe band ligt aan een paar dingen, rijd je snelheden tot max 230 KM per uur, dan kunt je gerust een "goedkopere band" nemen, let wel er zijn zo goed als geen slechte bandenmerken meer. 
Er zijn tegenwoordig al sets te kopen vanaf €150,00. Rij je een "racemonster" en wil je nog wel eens de 230 kph voorbij is het raadzaam een zogenaamde "Highspeed" band te kiezen. 




Luister bij de keuze van merk ook eens naar de ervaringen van een collega motorrijder. Ik persoonlijk vind ook de prijs belangrijk.
Banden uitbalanceren
Het uitbalanceren is voor veel bedrijven alleen maar een geldkwestie, lood is redelijk duur. Let erop dat er niet teveel aan lood op het wiel "gekwakt" wordt. 
Wij balanceren meestal nog op de oude manier. As door het wiel en in een standaard met lagers hangen bij deze methode zoekt het wiel zelf het zwaarste punt op. 



Moet er toch te veel lood op, wordt de band een kwart slag gedraaid, wel even lastig maar wel doeltreffend. Als het wiel stil blijft hangen is het wiel perfect in balans, dit noemen wij statisch balanceren. 
Deze methode wordt ook nog steeds in de racerij gebruikt.
Benzine met loodvervanger
Wist je dat als je benzine tankt met de loodvervanger en je zet je motor daarna voor bv 2 maanden weg dat er bij sommigen merken het probleem ontstaat dat je brandstof zogoed als geen werking meer heeft? Je kunt dit zelf ook testen door te ruiken bij de tankdop opening, benzine die oud is heeft bijna geen geur meer. Bewezen is het nog niet maar het lijkt wel of de echte brandstof in de benzine deactiveert. Wij raden aan om loodvrij te tanken en dan loodvervanger toe te voegen. 
Tap ook altijd eerst de carburateurs af voor je probeert te starten.(lees verder bij carburatie)





Met de klimaatgekte worden er ook steeds meer veranderingen aan benzine toegebracht waaroor je problemen kunt krijgen met rubbers, vocht of uitgewerkte benzine kunt krijgen. Wij verkopen Star tron(link) waarmee je met slechts enkele druppels je benzine kunt opwaarderen en vocht en andere problemen mee kunt vermijden.
Bougie met de letter R
Deze bougies zijn zogenaamd radio ontstoord(hogere weerstand), erg leuk maar als deze vet slaan kunnen deze vooral bij de wat oudere Honda motorfietsen een slechte of zwakke vonk veroorzaken .(En ik heb er geen probleem mee dat iemand in zijn blikje even geen radio heeft)Niet elk type motorfiets heeft hier last van. Bougies link.






Cardan aandrijving
Hier is over het algemeen weinig onderhoud aan, vervang alleen op z'n tijd de olie (hypoid) en houd het peil goed in de gaten ivm lekke keerringen. Indien mogelijk check op zijn tijd ook op speling en zoals eerder vermeld; kijk bij het verwisselen van de band ook goed naar de kransen, zowel in het wiel als in de klok.



Carburatie
Over het algemeen is het enige onderhoud aan de carburateurs het synchroon stellen. Dit is vrij makkelijk zelf te doen, mede dankzij het feit dat er tegenwoordig al voor een redelijke prijs(€99,00) een mooie synchroon set te koop is(natuurlijk ook bij ons). 


Ook is het heel belangrijk om na een langere stilstand voor het starten de carburateurs leeg te laten lopen, dit ivm het verzuren van de benzine waarmee de motor niet meer start.

Via dit schroefje kun je de oude benzine aftappen.
Kleppen en Nokkenas
Het stellen van de kleppen is een belangrijk iets wat wel door een ervaren iemand gedaan moet worden. Het is zeker niet altijd nodig bij elke "grote beurt", er zijn bedrijven die niet stellen maar toch het stellen in rekening brengen als zijnde behorend bij de "grote beurt". Kijk hiervoor uit!
Klik op deze foto om ons assortiment aan klepstel gereedschap te bekijken.
 Kijk bij het controleren indien mogelijk ook meteen naar de nokkenas ketting of deze niet te veel ruimte tussen de schakels vertonen..
Klik hier om ons aanbod Nokkenas kettingen te bekijken

Ketting en Tandwielen
Dit is een vrij makkelijke controle, de tandwielen kunnen op slijtage bekeken worden en voor de ketting is er een simpele test; duw de ketting van onderaf omhoog en trek met de andere hand achter op het atw de ketting naar achteren, gaat dit erg makkelijk, dan is de ketting aan vervanging toe. 
Klik hier voor ons aanbod ketting gereedschap

 De keuze van ketting is aan jou, let wel een o-ring ketting is wel sterker, maar verdient meer aandacht, bij veelvuldig gebruik is het erg belangrijk de ketting met speciale o-ring spray(link) in te spuiten, gebeurt dit niet dan drogen de o-ringen uit en wordt het een dure hobby.

Klik op deze foto om naar onze ketting en tandwielen aanbod te gaan.

Luchtfilters
Bij de meeste luchtfilters is het erg makkelijk te zien of deze vervangen dient te worden. Houd deze schuin richting een lamp en kijk of er licht door het filter heen schijnt. 


Ook is er een "natuurlijke" manier om er achter te komen of het filter nog werkt, bv als de motor begint in te houden, zorg er dan voor dat de luchttoevoer open komt en dan zou de motor weer beter gaan trekken. Vaak ruik je ook meer benzinegeur.



Met open filters moeten in de meeste gevallen de carburateurs weer afgesteld worden(Tip: doe deze niet op de oudere Kawasaki Z1000/900 modellen, deze zijn bijna niet af te stellen.) Je moet met open filters weer de juiste meng verhouding = lucht en brandstof. Vaak dien je ook de sproeier bezetting te veranderen.
Klik hier voor ons aanbod open luchtfiltersKlik op deze foto om naar de sproeier afdeling te gaan

Remdelen
Remblokken zijn makkelijk te controleren, vervang deze tijdig om schade aan de schijven te voorkomen. Geef bij het vervangen van de blokjes eerst altijd een klap met een rubber hamer op de remklauw, hierdoor trekken de cilinders zich verder in waardoor er meer ruimte komt voor de nieuwe remmen. 

Remvoering is meer werk, hiervoor is het vaak nodig het achterwiel los te halen. Bij sommige types kunt U aan de renhevel ook zien hoever de schoenen zijn, vaak is dit niet helemaal een goede richtlijn. Als de band vervangen moet worden, vraag dan altijd of de schoenen ook even bekeken worden(als we dan toch bezig zijn!)


Startmotor Testen
Je startmotor doet het niet? Kan een zekering(link) zijn(meestal op het relais of vlak bij het relais vanaf de accu), kan het relais zijn, kan de startmotor zijn.

Je kunt eerst een paar eenvoudige testen doen, stap 1 is natuurlijk de zekering testen. 
Startrelais

Stap 2 is de 2 + polen op het relais doorverbinden(niet schrikken van de vonk) en als dan de startmotor wel gaat draaien weet je dat de startmotor functioneert en waarschijnlijk het relais(link) stuk is, als je merkt dat met het doorverbinden de startmotor zwaar draait en zeker bent van een goede accu dan kunnen ook de koolborstels(link) van de startmotor op zijn.
.


Het kan natuurlijk ook een draadbreuk zijn vanaf de startknop maar dat komt zelden voor.
Kleppen Stellen met Plaatjes


Wij krijgen regelmatig de vraag naar de maten van nieuwe klep shims op de speling te verhelpen.

Dit is de simpele uitleg:

Nieuwe maat shim = (gemeten klepspeling - gespecificeerde klepspeling) + maat oude shim

Je gaat dus eerst alle spelingen controleren!
Binnenkort meer
Deze blog ben ik gestart in 2022 met wat verouderde info uit mijn oudere website roukama.nl

Levering Programma Roukama

Op Bestelling Leverbaar via Roukama Wij hebben in onze winkel voornamelijk slijtage en ver...