Motor Accu's,
Wij leveren diverse soorten accu's uit voorraad
Naast onze eigen import accu's leveren wij ook ; Yuasa, MotoBatt en Odyssey Accu's op speciale bestelling die wij met ongeveer 2 werkdagen verzenden na betaling.
**NOTE** Sinds vorig jaar heeft de EU besloten dat er geen los zuur meer geleverd mar worden aan particulieren dus dien je een gel of lithium accu te kopen of in de winkel te komen dan zuren wij de accu.
Let op accu's dienen vrijwel altijd nog een keer opgeladen te worden voor 1e gebruik, kijk uit wat voor lader je gebruikt. Voorbeeld; een 4 amp lader mag maximaal 3 uur aan een 12amp accu staan. Snelladers zijn funest voor de kleine motoraccu, garantie vervalt dan ook direct.
Met GEL en Lithium accu's die je altijd uit te kijken met wat voor lader je deze oplaad. Hieronder kun je op de afbeelding klikken voor een aantal soorten laders die voor jou accu geschikt zijn.
Waardoor kan een accu nou stuk gaan?
Soms zou je denken dat een verkoper onder zijn verplichting vandaan probeert te komen maar lees onderstaande eens door en bedenk dan voor je wat gaat claimen wat wellicht de oorzaak is.
Hieronder wat tips en verklaringen over wat er met je accu kan gebeuren.
- Lood en zuur accu's
Deze dienen eerst gevuld te worden en daarna afhankelijk amperes geladen te worden voor 1e gebruik. Doe je het laden niet of je belast de accu bv door een slecht startende motor heb je eigenlijk al het leven van de accu sterk verkort en zul je binnen een paar maanden een kapotte accu hebben. Bijvullen met zuur is ook funnest dat moet met uitsluitend gedemineraliseerd water gebeuren. Heb je en gewone lader van bv 4 ampere en je accu is 12 ampere dan maximaal 3 uur laden, het bekende "nachtje onder de lader" is einde verhaal voor de accu. Gebruik je de accu bijna niet? Koppel deze dan los en hou hem actief door bv een lampje eraan te hangen en af en toe te laden, een zwaar ontladen accu neemt geen stroom van de dynamo dus eerst even aan de druppellader. Voorts zijn bekende oorzaken, regelaar stuk(spanning met draaiende motor mag max rond de 14,5 volt zitten) dus overlading, vorst vooral bij de wat oudere accu.
Gebruik eigenlijk nooit een nieuwe accu voor een motor die lang stilstaat, pak daar een starthulp naast! - GEL accu's
Deze zijn af fabriek voorgeladen maar je weet nooit hoelang deze op de plank heeft gestaan dus bij deze geld ook: eerst even opladen. LET OP met deze accu kun je alleen speciale druppelladers gebruiken, met gewone lader kunnen deze scheuren want zijn namelijk gasdicht, - Lithium accu's
Deze zijn meestal voorzien van indicator en kun je zien of deze vol is, een lithium accu is zeer licht en sterker que startstroom dan gewone accu's. Er zit echter wel een addertje onder het gras, een Lithium accu mag absoluut niet meer dan 15 volt hebben dus een kapotte spanningsregelaar maat de toch wel duurdere Litio accu zomaar stuk dus kijk daar voor uit. Het geld ook voor een aantal druppelladers die voor gewone accu perfect zijn maar doordat deze "piekspanning" geven kan daar de Li-ion batterij kapot door gaan. - Glasvezel accu's
Deze staan erom bekend(bv Motobatt) dat deze langer meegaan, onze ervaring is dat deze accu prima is voor dagelijks gebruik maar geen juiste accu is voor "zondags rijders" die hun motorfiets maar af en toe pakken. Wij hebben zelfs de ervaring dt als de nieuwe Motobatt een tijd in de winkel staat deze ook al stuk is voor je hem kunt verkopen
Garantie op een Accu claimen.
Wij geven 1 jaar fabrieksgarantie op een accu echter alleen op fabrieksfouten, bv 1 of meerdere cellen die uitvallen(dus bv de accu geeft nog 8 volt na laden) niet op gebruik want dat is niet controleerbaar.
Als een accu een van deze fabrieksfouten heeft komt dit gegarandeerd binnen 1 dag tot 2 weken aan het licht, gebeurd er wat na wat langer gebruik kun je ervan uitgaan dat dit niet onder garantie meer valt van fabrikant.
Allereerst loodaccu's zijn verbruiksartikelen en is geen elektronisch apparaat
Als een accu na een paar maanden defect raakt dan komt dit vrijwel altijd door een gebruikersfout of gevolgschade, dit valt helaas niet onder garantie. Als je een accu te diep ontlaadt dan gaat hij vrijwel altijd stuk.
ik kan je garanderen dat het puur een kwestie is van onderhoud etc als een accu binnen een jaar de geest geeft, 1 x een normale lader gebruiken is funest, een goedkope druppellader adapter is funest, 1 nacht vorst kan funest zijn en ga zo maar door, is je regelaar niet helemaal lekker meer dan maakt die ook de accu stuk, startrelais wat blijft hangen. is je startmotor wikkeling langzaam aan het verbranden is de start ampère veel hoger, trillingen van het voertuig enz enz
Mocht de accu stuk gaan binnen een paar weken dan willen we altijd graag de accu zien en testen. Een accu testen is gratis behalve wanneer deze niet defect blijkt te zijn, in dat geval wordt er €7,50 testkosten in rekening gebracht en eventuele andere kosten. In alle gevallen zullen we de garantie proberen te claimen bij de fabrikant maar dit lukt alleen als het gaat om een fabrieksfout in de accu. Bij het grootste deel van de garantieaanvragen buiten de eerste paar dagen/weken zal het defect niet onder garantie vallen.
Wij kunnen dit dan ook niet meer hardmaken naar onze leveranciers en kosten om testen te laten doen en heen en weer versturen wordt dus ook niet vergoed.
Dit vinden we uiteraard niet leuk maar we kunnen niet afwijken van de garantievoorwaarden van de fabrikant. Vandaar dat we onze klanten zo goed mogelijk proberen voor te lichten. De garantievoorwaarden zijn bij alle acculeveranciers en fabrikanten vrijwel hetzelfde.
Stappen om eventuele lekspanning op te sporen die de accu leegtrekken⚡
✅️ Voertuigvoorbereiding:
- Zorg ervoor dat de motor uitstaat en dat de sleutels uit het contact zitten.
- Check alle componenten en schakelaars om er zeker van te zijn dat er geen lampen of accessoires branden.
- Koppel eventuele extra elektronische apparaten los die mogelijk zijn aangesloten, zoals telefoonopladers of GPS.
✅️ Configureer de multimeter:
- Zet de multimeter op gelijkstroom (DC) en selecteer de ampèreschaal (A).
- Als uw multimeter meerdere versterkerschalen heeft, selecteer dan eerst de hoogste om schade aan de multimeter te voorkomen.
✅️ Koppel de negatieve batterijkabel los:
- Gebruik een sleutel om de negatieve (–) accukabel los te koppelen. Dit is meestal de zwarte draad.
- Zorg ervoor dat de kabel tijdens het proces geen enkel deel van het voertuig of de accu raakt.
✅️ Sluit de multimeter aan:
- Sluit de NEGATIEVE (ZWARTE) meetkabel van de multimeter aan op de NEGATIEVE pool/pool van de accu.
- Sluit de POSITIEVE (RODE) testkabel van de multimeter aan op de NEGATIEVE kabel die u van de accu hebt losgekoppeld.
- Hierdoor wordt de multimeter in SERIE geplaatst met het circuit en wordt de stroom gemeten die uit de batterij stroomt.
✅️Lees de multimeter:
- Observeer de aflezing op de multimeter. Een stroomwaarde (in ampère of milliampère) geeft aan dat er sprake is van een lekstroom.
- Een acceptabele lekstroom ligt normaal gesproken lager dan 50 milliampère (0,05 ampère). Als de meetwaarde aanzienlijk hoger is, is er sprake van een lekstroom in het systeem.
✅️ Identificeer het problematische circuit:
- Als er een stroomlek is, is de volgende stap het identificeren welk circuit het lek veroorzaakt.
- Open de zekeringenkast van het voertuig.
- Verwijder de zekeringen één voor één terwijl u naar de multimeter kijkt. Wanneer de stroomwaarde drastisch daalt, heeft u het circuit gevonden dat het stroomlek veroorzaakt.
- Zorg ervoor dat u de positie en de stroomsterkte noteert van elke zekering die u verwijdert, zodat u ze op de juiste manier kunt vervangen.
✅️ Probleemoplossing:
- Zodra het probleemcircuit is geïdentificeerd, raadpleegt u de handleiding van het voertuig om te bepalen welke componenten zich op dat circuit bevinden.
- Inspecteer deze componenten en kabels op schade, losse verbindingen of andere afwijkingen.
- Repareer of vervang indien nodig defecte onderdelen.
🚦👨🏽🔧🚦
Het detecteren en verhelpen van een stroomlek kan het ontladen van de accu voorkomen en de goede werking van het elektrische systeem van het voertuig garanderen.