Rem of koppeling druk problemen? Tijd om de pomp te reviseren!
Hierbij de uitleg hoe het reviseren en ontluchten werkt in de praktijk.
Allereerst de oude remcilinder prepareren door de oude delen te verwijderen, let op er zit vaak een borgringetje in die je door vuil vaak niet zien, om het voor je eigen makkelijk te houden plaats je de oude delen die uit de pomp komen op de juiste volgorde op bv een stukje karton om later als referentie te dienen met het plaatsen van de nieuwe delen
Vaak wordt de primary cup verkeerd om geplaatst, deze moet olie wegdrukken dus wordt in principe andersom geplaatst zoals hieronder in het universele voorbeeld goed te zien is
Nadat de rempomp weer goed in elkaar gezet is begin je met het vullen van het reservoir en ga je door het voorzichtig inknijpen en loslaten van de remhevel de leiding vullen, hierbij laat je de remnippel een klein stukje open tot je daar de olie uit vandaan ziet komen.
Nu ga je dus ontluchten, de remnippel dicht, 4 tot 6 x pompen dan ingedrukt houden, remnippel even open zodat lucht kan ontsnappen, dit doe je net zolang tot er alleen nog olie komt en je druk begint te krijgen. Doe dit niet te lang want dat heeft geen nut
Vaak blijft de rem sponsachtig, hier hebben wij een trucje voor: laat het reservoir open met voldoende olie, remnippel op remklauw dicht draaien en zet de remhevel door middel van een tie rap of draad halverwege vast en laat dit zo en nacht staan, hierdoor heeft het lucht in de leiding tijd om langzaam maar zeker naar boven via de rempot te verdwijnen, 9 van de 10 x heb je nu druk zo voor elkaar.
Blijft het toch sponzig dan moet je de leidingen testen af deze niet aderen, dat test je door met je hand de leiding vast te pakken en dan met de rempomp te pompen, voel je de druk in de leiding(dus beetje opzwellen) dan wordt het tijd deze te vervangen, wij hebben diverse oplossingen, klik hieronder op de remleiding foto.